ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ایوانكی

جاهای دیدنی ایوانكی

ایوانكی (Eyvanekey) یكی از شهرهای استان سمنان ایران است. این شهر در 34 كیلومتری گرمسار و 55 كیلومتری شرق تهران قرار دارد.
  • 1403/02/20
  • استان : سمنان
  • شهر : ايوانکي
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان سمنان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی ایوانكی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی ایوانكی آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یكی از پهناورترین استان‌های كشور ایران است. مركز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشك و كویری است و دیدن چشم اندازهای كویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب كند.

ایوانكی (Eyvanekey) یكی از شهرهای استان سمنان ایران است. این شهر در 34 كیلومتری گرمسار و 55 كیلومتری شرق تهران قرار دارد. ایوانكی به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی خود در زمان‌های دور به نام پیل كاسپین (پل منطقه كاسپین یا همان دریای خزر) در كتب یونانی با نام كاسپین گیت یا بند خزر بوده و بعدها به نام خاراكس نام‌گذاری شده و در زمان پادشاهی كیانیان به‌ دلیل اینكه یكی از مكان‌های مهم آن زمان بوده و دربار شاه كیانیان در آنجا زیاد آمد و شد داشتند به نام ایوانِ كِی (ایوانِ كِی خسرو و كِی كاووس) تغییر نام یافت و تاكنون نیز همچنان با این نام شناخته می‌شود.

دیدنی های ایوانكی

كاروانسرای تاریخی ایوانكی

كاروانسرای تاریخی ایوانكی، در شمال غربی شهر ایوانكی، در اطراف گرمسار واقع است و از «بناهای دوره صفویه» محسوب میشود. مصالح به كاررفته در ساختمان این بنا از سنگ و آجر و دارای تزیینات آجری میباشد و به صورت چهار ایوانی میباشد. مسافران نوروزی، به ویژه زائران بارگاه امام رضا (ع)، در مسیر عبور از جاده های استان سمنان، می توانند زمانی را برای بازدید از این آثار دیدنی اختصاص دهند.

جاهای دیدنی ایوانكی-K9DGpkKLqg

رودخانه ایوانكی

در طول سال و در فصل های بارشی سیلاب های انباشته گردیده به وسیله ی این رودخانه به دشت كویر روان می شود كه خود یكی از جاذبه های طبیعی زیبا و منحصر به فرد شهر ایوانكی محسوب می گردد.

جاهای دیدنی ایوانكی-vgTg69gZnU

دره ایوانكی

این دره واقع در استان سمنان دره ای فرسایشی است كه از جمله جاذبه های گردشگری ایوانكی شمرده می شود. تافونی ها سوراخ هایی ژرف و توخالی می باشند كه به وسیله ی اعمال هوازدگی شكل یافته اند، شكل های فرسایشی بادی به وجود آمده در سنگ ها اغلب از گروه تافونی ها بوده كه معمولا در سنگ های نمكی، گچی، آهكی و همچنین مواد آتشفشانی شكل می گیرد.

جاهای دیدنی ایوانكی-MIXJc1V5vF

قله قوچ

قله قوچ در۴۰ كیلومتری شمال غرب ایوانكی واقع شده است. این قله بر روی یك خط الراس شمال غربی- جنوب شرقی كه در حاشیه جنوبی البرز مركزی است قرار دارد. از نظر ساختار زمین شناسی این منطقه دارای سازند كرج كه شامل توف، داسیت سبز و كنگلومرا بوده و همچنین لایه های گچ و ماسه سنگ است. میانگین ارتفاع آن ۲۰۰۰ متر است. دامنه های جنوبی آن در استان سمنان و دامنه های شمالی آن در استان تهران واقع شده است.

جاهای دیدنی ایوانكی-TlARGsibfL

آبادی بهورد

این روستا دارای آب و هوایی خشك و معتدل؛ زمستان های مطبوع و دلچسب و تابستان های گرم و خشك می باشد. از جاذبه های گردشگری آن می توان به طبیعت بكر، مكان های دیدنی پیرامون مخصوصا بلندی های قره قاچ و دامنه ی قوچ با پوشش جانوری متنوع و قابل توجه می باشد، گفتنی است كه از نخجیرگاههای حائز اهمیت گرمسار به شمار می آید.

جاهای دیدنی ایوانكی-ga87DFrNZg

دریاچه سد روستای حسین آباد

در 10 كیلومتری ایوانكی نرسیده به روستای حسین آباد كروس دریاچه ای وجود دارد در مكانی بكر و ساكت و زیبا كه فقط صدای پرندگان به گوش می رسد. دریاچه سد روستای حسین آباد كروس در مكانی خشك و بیابانی و دنج و دست نخورده، واقع شده است. فاصله این دریاچه تا تهران حدود 75 كیلومتر می باشد و دارای جاده خاكی حدود سه كیلومتر از روستا تا دریاچه می باشد كه مسیر آن ماشین رو می باشد.

 جاهای دیدنی ایوانكی-tWvhb0KYEW