ریپورتاژ آگهی
جاذبه های دیدنی بسطام

جاذبه های دیدنی بسطام

بسطام (Bastam) نام شهری در شهرستان شاهرود در استان سمنان است. این شهر در ۵ كیلومتری شمال شرقی شاهرود و در بخش بسطام قرار دارد. بسطام از غرب به رشته كوه‌های شاهوار و شهر مجن و از شرق به منطقه میامی و دشت كویر و از شمال و شمال غرب به استان گلستان مرتبط می‌باشد.
  • 1403/02/17
  • استان : سمنان
  • شهر : بسطام
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان سمنان
تلفن : 66059000-021

دیدنی های بسطام

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با دیدنی های بسطام آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر تاریخی در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یكی از پهناورترین استان‌های كشور ایران است. مركز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشك و كویری است و دیدن چشم اندازهای كویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب كند.

بسطام (Bastam) نام شهری در شهرستان شاهرود در استان سمنان است. این شهر در ۵ كیلومتری شمال شرقی شاهرود و در بخش بسطام قرار دارد. بسطام از غرب به رشته كوه‌های شاهوار و شهر مجن و از شرق به منطقه میامی و دشت كویر و از شمال و شمال غرب به استان گلستان مرتبط می‌باشد. این شهر كه به شهر عارفان شهرت دارد به‌ دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، از اهمیت تاریخی بسیار برخوردار بوده است. این شهر خوش آب و هوا به دلیل اینكه زادگاه و مدفن یكی از عارفان بزرگ ایران یعنی بایزید بسطامی است، به یكی از بهترین مقاصد گردشگری عرفانی كشور تبدیل شده است. بسطام شهری با چنارهای تنومند و باغ‌های مصفا است كه دیدنی‌های زیادی دارد كه دیدن هریك از آن‌ها خالی از لطف نیست.

جاذبه های دیدنی بسطام

مجموعه بایزید بسطامی

مجموعه بایزید بسطامی یكی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر بسطام است. وقتی وارد میدان اصلی شهر بسطام می‌شوید، می‌توانید گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ این عارف نامدار را تماشا كنید. این مجموعه از خانقاه یا صومعه بایزید، رواق، منار آجری، مسجد اول بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد ایلخانی، امام‌زاده محمد، گنبد غازان‌خان، ایوان‌غربی، دالان و ایوان الجایتو، حمام، مقبره شاهزاده افغان، مقبره آل‌كرت، موزه عرفان‌شرق و مدرسه شاهرخیه تشكیل شده كه هركدام از آن‌ها مربوط به یك دوره‌ای از تاریخ هستند و دیدن هركدام از آن‌ها جایگاه خود را دارد.

جاذبه های دیدنی بسطام-vezeNrQdgE

مسجد جامع بسطام

مسجد جامع بسطام یكی از قدیمی ترین و زیبا ترین مساجد در ایران می باشد. قدمت این مساجد به سال ۷۰۶ هجری قمری می رسد.در واقع این مسجد در همسایگی دیوار كاشانه قرار دارد و فاصله بسیار كمی با مجموعه های بایزید بسطامی دارد.گچبری ها و آجر كاری هایی كه در این ساختمان وجود دارد بسیار زیبا می باشد كه در زمان ساخت این مسجد می توان گفت یكی از بهترین معماری های جهان بوده است.

جاذبه های دیدنی بسطام-aZeMRyYbM1

مدرسه شاهرخیه

مدرسه تاریخی شاهرخیه بسطام از بناهای مجموعه تاریخی بایزید بسطامی به شمار می‌رود. این مدرسه از آثار به‌جای مانده از دوران تیموریان است كه در شرق مجموعه بایزید بسطامی قرار گرفته است. مدرسه شاهرخیه در دو طبقه از ۲۸ حجره، مسجد، ایوان و زورخانه تشكیل شده است. این مدرسه كه همواره از آن به‌عنوان مركزی برای تحصیل استفاده می‌شده، نام خود را از موسس خود یعنی «شاهرخ تیموری» گرفته است. اكنون از مدرسه شاهرخیه به‌عنوان یك حوزه علمیه استفاده می‌شود.

جاذبه های دیدنی بسطام-nwCHtG9Vav

برج كاشانه بسطام

كتیبه‌ای كه بر سر در ورودی برج كاشانه وجود دارد تاریخ بنای این برج را سال۷۰۰ قمری نشان می‌دهد. درباره علت ساخت و كاربری این برج نظریات مختلفی وجود دارد؛ برخی عقیده دارند این برج از آثار مغولان است و در دوران بعد از اسلام به عنوان دیده‌بانی از آن استفاده می‌شده. عده‌ای بر این باورند كه برج كاشانه قبل از اسلام آتشكده بوده و بعدها تبدیل به دیده‌بانی‌شده. البته شیوه‌ معماری این بنا شبیه به رصدخانه هم است. معماری چند وجهی و گچ‌بری‌های برج كاشانه این برج را به یكی از مهم‌ترین دیدنی های بسطام تبدیل كرده است. برج كاشانه هم در مجاورت مسجد جامع بسطام قرار دارد و برای رفتن به آن نیاز نیست زمان چندانی را صرف كنید.

جاذبه های دیدنی بسطام-4n9lCOpZ1e

دشت بسطام

این دشت در منطقه شرقی شاهوار از سلسله جبال البرز واقع گردیده و بارزترین جاذبه طبیعی بسطام به حساب می آید. این دشت به خاطر محصور بودن در میان كوه‌های تپال، بدشت، سیاه كوه و البرز، از حاشیه كویر جدا گشته است. به دلیل وفور چشمه ساران، قنوات و چاه‌های عمیق، منطقه‌ای خوش آب و هوا در آنجا پدید آمده است، و سرتاسر آن دشت را باغات سر سبز پوشانیده‌ اند. جنگل ابر مشرف به دشت بسطام است.

جاذبه های دیدنی بسطام-anUNLlLrhK

تپه باستانی سنگ چخماق

این تپه باستانی در منطقه بسطام، یكی از مكان هایی است كه در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط پروفسور ماسواد، مورد شناسایی قرار گرفت و اشیاء و ابزارهایی مربوط به دوران نوسنگی از آنجا به دست آمد. این تپه‌ها در حاشیه شمالی شهر بسطام و در ۶ كیلومتری شاهرود واقع شده‌اند و قدمت تپه‌های غربی به ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ سال قبل و قدمت تپه‌های شرقی به ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. دیرینگی این مناطق، نشان دهنده وجود روستایی در دوره نوسنگی بی‌سفال در منطقه سنگ چخماق شاهرود است.

جاذبه های دیدنی بسطام-Kq5zFJz34d