ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری میامی

جاذبه های گردشگری میامی

میامی (Mayamey) مركز شهرستان میامی و یكی از شهرهای استان سمنان است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی از دوران صفویه می‌باشد كه به خوبی نشانگر قدمت و كهن بودن آن است.
  • 1403/02/12
  • استان : سمنان
  • شهر : ميامي
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان سمنان
تلفن : 66059000-021

جاذبه های گردشگری میامی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با شهر جاذبه های گردشگری میامی آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یكی از پهناورترین استان‌های كشور ایران است. مركز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشك و كویری است و دیدن چشم اندازهای كویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب كند.

میامی (Mayamey) مركز شهرستان میامی و یكی از شهرهای استان سمنان است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی از دوران صفویه می‌باشد كه به خوبی نشانگر قدمت و كهن بودن آن است. از سوغات این شهر می‌توان به انگورهای شیرین، نان كاك و نان قتلمه محلی اشاره كرد. روستاهای این شهرستان نیز به‌دلیل تنوع قومی و آداب و رسوم محلی نیز از مناطق نمونه گردشگری میامی محسوب می‌شوند.

دیدنی های میامی

مجموعه كاروان‌سراهای میان‌دشت

میامی یكی از شهرهایی است كه در راه مشهد مقدس قرار گرفته و از دیرباز تا كنون مسافران شهر مشهد از آن عبور می‌كنند. كاروان‌سراهای متعددی در این شهر وجود دارد كه در گذشته محل استراحت و اقامت مسافران بودند. مجموعه كاروان‌سراهای میان‌دشت شامل سه كاروان‌سرای قدیمی است كه یكی از آن‌ها متعلق به دوران صفویه و دو كاروان‌سرای دیگر متعلق به دوران قاجارند.

جاذبه های گردشگری میامی-H7yTxnXSr9

كاروانسرای عباس‌آباد

كاروانسرای عباس‌آباد گواه بر قدمت دیرین میامی می‌دهد. این كاروان‌سرا در روستای عباس‌آباد در ۱۲۷ كیلومتری شرق شاهرود واقع شده و قدمت آن به عهد صفوی بازمی‌گردد و در عهد قاجار مرمت شده است. این بنا مستطیل شكل و دارای چهار ایوان و ۳۲ حجره مشرف به حیاط مركزی است. مساحت آن بالغ بر هشت هزار متر مربع است و درب ورودی این كاروان‌سرا یكی رو به شمال و سرچشمه قنات روستای عباس‌آباد و دیگری رو به جنوب و نزدیك جاده اصلی است. این كاروان‌سرا دارای دو بارانداز بزرگ است كه نسبت به دیگر كاروان‌سراها از ظرفیت بیشتری برخوردار است. كتیبه و درب‌های این كاروان‌سرا متاسفانه به سرقت رفته است.

جاذبه های گردشگری میامی-spISzrJKi5

كاروانسرای میامی

كاروانسرای میای در مركز شهر میامی قرار دارد و از كاروان‌سراهای زیبای عهد صفوی است. این بنا به فرم حیاط مركزی و از نوع چهار ایوانی است كه با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا كه به‌شكل هشتی و در دو اشكوب است، در ضلع شمالی كاروان‌سرا قرار دارد. در سردرب ورودی كتیبه‌های سنگی حجاری نصب شده كه تاریخ ساخت و بانی آن روی آن درج شده است. این كاروان‌سرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری میامی-xkZrOSThK9

قلعه میامی

قلعه میامی كه در حال حاضر خرابه‌ای از آن باقی مانده است، در جنوب میامی قرار دارد. بر اساس گفته‌های مردم محلی این قلعه در گذشه مركز میامی بوده و توسط حمله مغول ویران شده است. قلعه اراكی چهار برجی نیز در بالای كوه میامی قرار دارد، كه دروازه آن را از آجر ساخته‌­اند و یك آب‌انبار بزرگ در میان آن واقع شده است. در مقابل این قلعه كه نزدیك به یكی از قله‌ها است، آثار حدود دویست خانه دیده می‌شود. همه راه‌های دسترسی به این قلعه و كوه میامی بسته شده است.

آرامگاه شیخ حسن جوری

آرامگاه شیخ حسن جوری یكی از رهبران روحانی قیام سربداران در قرن هشتم در شهرستان میامی و در ۱۵۰ كیلومتری شرق شهر شاهرود، در روستای فیروزآباد سفلی حوالی روستای فرومد واقع شده است. این آرامگاه دارای گنبدی مدور است و متشكل از یك اتاق چهار در سه مترمربع است كه از خشت خام ساخته شده‌ است.

جاذبه های گردشگری میامی-MKRqcpE9cf

آرامگاه ابن یمین فرومدی

آرامگاه ابن یمین فرومدی متخلص به ابن یمین یكی از شاعران بزرگ قرن هشتم در وسط روستای فرومد قرار دارد. بافت ساختمان با بافت روستا تفاوت بسیار دارد. این آرامگاه ۶ گوش است. سنگ قبر این شاعر بزرگ پارسی نیز ۶ ضلع كوچك دارد.

جاذبه های گردشگری میامی-nbWrY36eq5

مسجد جامع فرومد

مسجد جامع فرومد یكی از بناهای تاریخی است كه در شهر میامی قرار گرفته و طبق نظر كارشناسان زمان ساخت آن متعلق به دوره خوارزمشاهیان است. این مسجد در زمان قیام‌های سربداران از نظر سیاسی نقش مهمی داشت و قیام‌های آبادی فرومد و آبادی‌های نزدیك تقریباً از این مسجد آغاز شده است. آرامگاه ابن یمین فرومدی، شاعر قرن هشتم هجری، هم در این مسجد قرار دارد. مسجد جامع فرومد از مسجد‌های دو ایوانی است كه با نقش‌های اسلیمی تزیین شده‌. متأسفانه شبستان این مسجد تخریب شده و فقط قسمت‌های مختصری از آن باقی‌مانده است.

جاذبه های گردشگری میامی-OBx2H96IiF

عمارت تاریخی آقایان

عمارت تاریخی آقایان در نزدیكی كاروانسرای عباس‌آباد میامی قرار دارد. این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما همچون منازل مسكونی شهر متشكل از سه اتاق با طاقچه‌های قوسی شكل است كه به‌وسیله ایوانی ۱٫۵ متری به هم متصل شده‌اند و در واقع نمای كلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می‌كند. سقف بنا و ناودان‌های آن چوبی است و دورتادور آن را نرده‌های چوبی با ظرافت خاصی محصور كرده است. این عمارت در نگاه اول از نظر معماری مشابه عمارت عالی قاپو است. در زیر این عمارت، آب‌انبار تاریخی آقایان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری میامی-fgPWBLsJGt

آبشار نام نیك

آبشار نام نیك در جنگلی با همین نام در شمال غربی روستای نردین، از توابع شهر میامی، قرار دارد. جنگل نام نیك پوشیده از درختان پهن‌برگ خزری است كه به همراه آبشار یكی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر میامی را تشكیل داده‌. آبشار نام نیك از ارتفاعات بلند این جنگل سرچشمه می‌گیرد و برای رسیدن به آن باید در حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی كرد.

جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد در ۱۸۰ كیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است. دشت شاد، روستایی در دهستان رضوان از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود در استان سمنان قرار دارد. تنوع گونه‌های جنگلی و طبیعت زیبا از ویژگی های این منطقه می‌باشد. گفتنی است اصلی ترین راه دسترسی به منطقه راه فرعی میامی به كالپوش است، علاوه بر این با احداث جاده ای خاكی از روستای دشت شاد امكان دسترسی به آبشار “لوه” در استان گلستان و نیز پارك ملی گلستان از مناطق زیبای گردشگری كشور فراهم شده است. این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشك تا نیمه مرطوب به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری میامی-8hBuH3b8AE

روستای عباس آباد

عباس آباد روستای كهنی است با یك كاروانسرا قدیمی كه به دلیل فعالیتهای معدنی در آن از گذشته های دور شناخته شده است . این روستا در شمال جاده تهران- مشهد، در فاصله ۱۴۰ كیلومتری شرق شاهرود و ۸۰ كیلومتری مركز بخش میامی واقع است. این منطقه در كویر مزینان قرار دارد و دارای اقلیمی گرم در تابستان و معتدل در زمستان است. روستای عشایر نشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود، در ۲۵۰ كیلومتری جنوب غربی شاهرود و ۱۲۳ كیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است. آب و هوای آن در تابستان گرم و خشك و در زمستان سرد و معتدل است شترداری در منطقه رایج و مهم ترین جاذبه گردشگری منطقه تپه های ماسه ای به اشكال مختلف است كه تا پشت دیوارهای جنوبی روستا امتداد دارد این روستا از جاذبه های گردشگری میامی سمنان می باشد.

روستای ابراهیم آباد سفلی

روستای ابراهیم آباد در ۱۰ كیلومتری شرق میامی با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر قرار دارد. ابراهیم آباد یكی از زیباترین روستاهای شهرستان میامی به شمار می رود كه بر خرابه های شهر تاریخی زیدر كه از قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال در زمان صفویه (شیخ صفی الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا شد. ابراهیم آباد بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد. خانه های این روستا از مصالح بومی و سنتی ساخته شده و از سبك معماری خاصی پیروی می كند. در سال های اخیر به همت بنیاد مسكن انقلاب اسلامی بافت این روستا بهسازی و مرمت شد. كوچه های سنگفرش، دیوارهای كاهگلی و سیمگل با ازاره های آجر قزاقی و درختان كهنسال هنگام ورود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می كند.

جاذبه های گردشگری میامی-Uby88ptf9K