ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی مهدی شهر

جاهای دیدنی مهدی شهر

مهدی‌ شهر (Mahdishahr) یا سنگسر مركز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است. این شهر در ۱۵ كیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده‌ است و از سمت شمال با كیاسر (از شهرهای استان مازندران)، از سمت غرب با سرخه و فیروزكوه و از سمت شرق با دامغان ارتباط دارد. این شهرستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد.
  • 1403/02/10
  • استان : سمنان
  • شهر : مهدي شهر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان سمنان
تلفن : 66059000-021

دیدنی های مهدی شهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با دیدنی های مهدی شهر آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یكی از پهناورترین استان‌های كشور ایران است. مركز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشك و كویری است و دیدن چشم اندازهای كویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب كند.

مهدی‌ شهر (Mahdishahr) یا سنگسر مركز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است. این شهر در ۱۵ كیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده‌ است و از سمت شمال با كیاسر (از شهرهای استان مازندران)، از سمت غرب با سرخه و فیروزكوه و از سمت شرق با دامغان ارتباط دارد. این شهرستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در تابستان هر سال هزاران گردشگر را به دیدن مناظر زیبا و درختان سر به فلك كشیده خود می‌ كشاند. این منطقه به طور كلی كوهستانی محسوب می شود و در جنوب رشته كوه البرز قرار گرفنه است. در ادامه با جاذبه های گردشگری این شهر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی مهدی شهر

شهمیرزاد

شهمیرزاد از شهرهای زیبا و خنك شهرستان مهدیشهر است كه سالانه هزاران گردشگر را برای بازدید از مناظر زیبا و درختان سر به فلك كشیده به این شهر می كشاند. این شهر دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و محصولات متنوع كشاورزی و … است كه برخی از این محصولات مانند گردو و آلو دارای اهمیت صاداراتی و شهرت بین المللی هستند.

جاهای دیدنی مهدی شهر-CO5kI20GOJ

شیرقلعه شهمیرزاد

آثار این قلعه تاریخی در سه كیلومتری شمال غرب شهمیرزاد و در دره شیخ چشمه سر بر فراز كوهی بلند و مرتفع قرار دارد كه به نام قلعه شیخ چشمه سر معروف است. تاریخ بنای قلعه به پیش از تاریخ می‌رسد. این قلعه مدتی پناهگاه اسماعیلیان در قرن ۶و۷ هجری بوده است. این قلعه دارای طرحی منظم نیست و بالطبع در پستی و بلندی های كوه ساخته شده است. در چهار گوشه قلعه چهار برج مدور دیده می شود. در ساخت دژ از سنگهای صخره ای همان كوه استفاده شده است. در ورودی قلعه از سمت جنوب بوده كه امروزه بصورت مدخل بسیار كوتاهی از قلعه سنگهای صاف و كوچك دیده می‌شود.

جاهای دیدنی مهدی شهر-mQigmS6QDT

منطقه نمونه گردشگری پرور

منطقه نمونه گردشگری پرور در 46 كیلومتری شمال مهدیشهر و 65 كیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده كه به عنوان “منطقه حفاظت شده پرور” شناخته شده است. این منطقه در روستای پرور و در كوهپایه های البرز شرقی جای گرفته است. جنگلهای زیبای اورَس (سرو كوهی)، مراتع سر سبز و جنگلهای درختان پهن برگ به همراه تنوع بی نظیر حیات وحش، سیمای جذاب و بی نظیری به این منطقه بخشیده است. امامزاده سید تاج الدین، حمام و گورستان پرور از مهمترین آثار تاریخی این روستا بوده و از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره نمود.

جاهای دیدنی مهدی شهر-Z8KUITYbap

ملاده

در ۶۰ كیلومتری شمال مركز شهرستان روستایی به نام ملاده وجود دارد كه از توابع شهرستان مهدی شهر نیز می باشد. این روستا آب و هوای بسیار دلپذیری را در فصل های بهار و تابستان دارا می باشد و در زمستان هم بسیار سرد و پر برف می باشد. از جاذبه ‌های تاریخی آن می ‌توان به خانه ابراهیم خان در روستا اشاره كرد. این مجموعه شامل دو عمارت است كه در یك باغ بسیار با صفا ساخته‌ شده و شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراول خانه یا عمارت كلاه‌فرنگی در قسمت شمال شرق می باشد.

جاهای دیدنی مهدی شهر-XUwlEonLAn

عمارت و شكارگاه ملاده

در روستای سرسبز و خوش آب و هوای ملاده دو بنای بزرگ و قدیمی بسیار زیبا وجود دارد كه در دو سمت شرق و غرب یكدیگر قرار گرفته اند و در فاصله ای حدود ۴۰ متر به موازات هم قرار گرفته اند و به ساختمان های بسیار زیبا و فوق العاده ای دارا می باشد. نوع گچ‌ بری روی دیوارهای اتاق ‌ها و ایوان ‌ها ساخت تاق نماها روی دیوار و در برخی از بخش های عمارت نقاشی‌ های زیبای دیواری وجود دارد كه جلوه ی بی نظیری را به این عمارت بخشیده است.

جاهای دیدنی مهدی شهر-v8hKzxS6Dl

محوطه باستانی خرند

یك محوطه ی باستانی به نام خرند در شهرستان مهدی شهر در سمنان وجود دارد كه به روستای خرند معروف است. این محوطه ی تاریی در اواخر هزاره ی دوم و اوایل هزاره ی اول قبل از میلاد محلی برای استقرار اقوام مختلف بوده است.

پارك آبشار

در سمت پایین میدان شهداری مهدی شهر پاركی به نام آبشار مهدی شهر وجود دارد كه در مساحت آن بیش از ۶ هكتار است كه روزهای تعطیل و زمان هایی كه هوا بسیار خوب است عده ی زیادی را مشاهده می كنید كه برای گذراندن اواقت فراغت خود به پارك آبشار مهدی شهر در سمنان آمده اند.

جاهای دیدنی مهدی شهر-zv7bv6YeTe

سیاه دره

سیاه‌ دره یا كركوه در قسمت شمال غربی مهدی‌شهر، بین دیواره‌های سنگی از جنس كنگلومرا، قرار گرفته است. در حین عبور از این دره به سنگ‌های بزرگی برمی‌خوریم و برای عبور از آن‌ها باید كمی سنگ‌نوردی كنیم. پس از عبور از این سنگ‌ها به دیواری بلند با ارتفاع ۳۵۰ متر می‌رسیم كه به دیوار برج معروف است و مكان مناسبی برای صخره‌نوردان و سنگ‌نوردان است. بعد از این دیوار دشتی وسیع و سرسبز قرار دارد كه برای پیاده‌روی مناسب است.

جاهای دیدنی مهدی شهر-HMz7AXpXCu

كافر قلعه

در جنوب شهر تاریخی مهدیشهر برروی قله كوه آثار قلعه ای بسیار كهن كه از سنگ ، گچ و ساروج دیده میشود. این قلعه كه مربوط به ایرانیان قبل از اسلام بوده كافر یا قلعه گبرها نام دارد. این قلعه تاریخی مانند قلعه های دیگر كومش در سیر ادوار تاریخ مورد استفاده اقوام و طوایف مختلف قرار گرفته است. فرقه باطنیان (اسماعلیان ایران ) از این قلعه به عنوان یك پناهگاه مهم استفاده نموده اند.

غار دربند

غار دربند مهدیشهر با ۱۴۰ میلیون سال عمر دومین غار آهكی بزرگ در ایران است . غار دربند در ارتفاعات شمالی بین راه مهدیشهر- شهمیرزاد درست، غرب جاده در بدنه كوه كمرد مقابل آبادی دربند واقع شده است. دهانه غار در كمركش كوه سنگی و زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار داد و دره وسیع و سرسبز دربند زیرآن گسترده شده است.

جاهای دیدنی مهدی شهر-u0vcwG5g2k

امامزاده قاسم زیارت

امامزاده قاسم در شمال شهرستان مهدی‌شهر در منطقه‌ای به نام زیارت قرار دارد. بنای بقعه كه از آثار دوره صفویه است، شامل چند اتاق و دالان تو در تو، گنبد، ایوان و صحن می‌باشد و دارای درب چوبی كنده‌كاری شده بسیار زیبایی است كه بر روی آن عبارتی به خط ثلث برجسته نوشته شده و از آثار ارزنده قرن چهارم هجری قمری به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی مهدی شهر-KjI1VFUHeX

حسینیه المهدی

ساخت بنای حسینیه ‌المهدی به پیش از انقلاب باز می‌گردد. ساختمان حسینیه طوری طراحی شده كه تقریبا از تمامی نقاط شهر قابل تماشا است و در هنگام شب منظره‌ای رویایی به خود می‌گیرد. قرارگیری آن بر تپه‌ای مرتفع و اشراف كامل آن به شهر و شهرك‌های اطراف باعث شده مراسم مهمی همچون نماز جمعه در این مكان برگزار گردد. همچنین در طرح آینده این مكان پیش‌بینی شده است محوطه این بنا مسقف و به عنوان مصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسینیه المهدی دارای گنبدی عظیم به رنگ آبی و دومناره می‌باشد.

جاهای دیدنی مهدی شهر-FY0Kt5iHKg