ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی گرمسار

جاهای دیدنی گرمسار

گرمسار (Garmsār) یكی از شهرهای استان سمنان و مركز شهرستان گرمسار است. در قدیم به آن خوار می‌گفتند كه یكی از ایالات ملك ری بوده‌ است.
  • 1403/02/09
  • استان : سمنان
  • شهر : گرمسار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان سمنان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی گرمسار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی گرمسار آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یكی از پهناورترین استان‌های كشور ایران است. مركز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشك و كویری است و دیدن چشم اندازهای كویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب كند.

گرمسار (Garmsār) یكی از شهرهای استان سمنان و مركز شهرستان گرمسار است. در قدیم به آن خوار می‌گفتند كه یكی از ایالات ملك ری بوده‌ است. این شهر در همسایگی كوه دماوند و چندین قله دیگر قرار دارد و رودخانه ها و چشمه ساران پر آبی از آن عبور می كنند كه جلوه خاصی به دیدنی های شهر گرمسار بخشیده اند. در ادامه با مكان های دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های گرمسار

مجموعه سیاهكوه

مجموعه سیاهكوه در ارتفاعات سیاهكوه در دامنه شمالی آن واقع شده است كه محلی‌ها به آن قصر می‌گویند. این مجموعه از قصرهای شاه عباس، عین‌الرشید و حرمسرا تشكیل شده است. كاروانسرای قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای سیاهكوه است كه در جنوب گرمسار قرار دارد. بنای بیرونی این قصر چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است. اطراف این قصر شش برج بنا شده و سر در آن سنگ بزرگ یكپارچه است. درون بنا محوطه بزرگی است كه گرداگرد آن ۲۰ اتاق كوچك و یك در بدون روزن با پوشش گچی قرار گرفته‌ است. زمان احداث این كاروانسرا دقیقا مشخص نیست. این بنا در دوران صفویه بازسازی شده است و به همین دلیل به شاه عباسی نیز شهرت دارد.

جاهای دیدنی گرمسار-vPXCnJLX3C

قصر حرم سرا

حرمسرا در یك كیلومتری جنوب شرقی قصر شاه عباسی یا قصر بهرام قرار دارد. این بنا در هنگام مسافرت خاندان سلطنتی، حرمسرا و در سایر مواقع محل سكونت شكارچیان سلطنتی بود. آب آشامیدنی این بنا از چشمه های واقع در دامنه سیاهكوه تامین می شد. به نظر می رسد این بنا براثر زلزله ویران شده است.

جاهای دیدنی گرمسار-kiNuqm6Ric

قصر عین‌الرشید

قصر عین‌الرشید در قسمت میانی فاصله دریاچه نمك و كویر بزرگ قرار دارد. خرابه‌های قصر و باغ امروز پوشیده از خارهای بیابانی است. بنای عین‌الرشید از خارج ۸۶متر طول و حداكثر ۴۷متر عرض دارد. در دو طرف ایوان ورودی دو تالار وجود دارد كه هریك پنج در به حیاط قصر دارند.

جاهای دیدنی گرمسار-R19kuXcYG5

كاروانسرای قصر بهرام

كاروانسرای قصر بهرام (شاه عباسی) مربوط به دوره ساسانی می ‌باشد و توسط شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور ساخته شده است. سپس توسط شاه عباس صفوی باز سازی شده و به عنوان كاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته است. راه دسترسی به آن از مركز شهر پیشوا می باشد. این مورد از دیدنی های شهر گرمسار بیشتر شبیه كاروانسراهای شهری است و شباهت آن به كاروانسراهای میان راه كمتر است، به گفته برخی از كارشناسان برخلاف نامش ساختمانی برای اقامت سلاطین صفوی د‌ر مواقع شكار و سفرهای شاهانه بود‌ه است.

جاهای دیدنی گرمسار-5FoFC4iUsc

كاروانسرای دهنمك

این كاروانسرا در كیلومتر 30 جاده گرمسار ، سمنان واقع شده است. داخل این كاروانسرا رستورانهایی نیز وجود دارد و در شب نیز مكان خواب فراهم است. حیاط این عمارت با حوضچه هایی كه دارد آرام بخش است و ارزش دیدن را دارد . این كاروانسرا در سال 90 مرمت گردیده و الآن از جاذبه های توریستی شهر است.

جاهای دیدنی گرمسار-8ZAr7aqI1w

قلعه استاناوند ناروهه

قلعه استاناوند ناروهه با قدمت بیش از سه هزار سال مربوط‌به عهد اسماعیلیان در روستای ناروهه واقع شده است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج‌های دیده‌بانی این دژ بر تمامی طول دره و كناره‌های جنوبی رودخانه تا اراضی هموار حاشیه شمالی كویر ناظر است؛ توانایی سازندگان در ساخت این دژ چنان بوده‌ است كه مسیر صعب‌العبور آن را با معماری و كاستن و افزودن بر جسم كوه صد چندان كرده‌ است.

جاهای دیدنی گرمسار-BeL4gTGJTI

خانه تاریخی باقری ‌ها

خانه تاریخی باقری‌ها یا موزه اقوام از یادگاری‌های برجای مانده از عهد قاجار است. این خانه تاریخی در دوطبقه و از خشت خام ساخته شده است. استفاده از آجر های خطایی با بند كشی گچ و خاك منجر به زیبایی بیشتر خانه شده است. هر دو طبقه شبیه به یكدیگر ساخته شده‌اند و طبقه اول پس از ورود به سالن اصلی متشكل از دو اتاق در طرفین سالن است و بعد از گذر از سالن اول برای دسترسی به طبقه دوم باید از دو راهرو منتهی به پله عبور كرد. در سال ۱۳۸۹ از این خانه تاریخی در جهت موزه اقوام بهره‌برداری شد كه پوشش و زندگی روزمره اقوام مختلف ساكن در شهر گرمسار را معرفی می‌كند.

جاهای دیدنی گرمسار-u7X47WTSQm

دشت گرمسار

دشت گرمسار یكی از مناطق كویری و صحرایی گرمسار سمنان است كه طول شرق به غرب آن ۴۸ كیلومتر و شمال به جنوب آن ۲۷ كیلومتر است و دارای چهار ایل بزرگ به نام‌های زندی، الیكایی، اصانلو و ایل پازوكی است.

جاهای دیدنی گرمسار-kx7wpvCSJO

روستای تاریخی و گردشگری پاده

روستای پاده در دو كیلومتری شرق روستای اسلام‌اباد و ۴ كیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان و 23 كیلومتری گرمسار واقع شده است و به علت قرارگیری بر سر راه جاده ابرایشم به شهرت رسیده است. مهم ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستای پاده قلعه این روستا است. این قلعه در محوطه بیش از یك هكتار ساخته شده است. قلعه در مرتفع‌ترین قسمت روستا قرار دارد و احتمالا دلیل این كار محافظت و نظارت كامل به اطراف بوده است. باستان‌شناسان قدمت قلعه را به قبل از اسلام تخمین می‌زنند. با این حال معماری قلعه شامل دو دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی می‌باشد كه احتمالا قلعه در دوران بعد بازسازی و مرمت شده است.

جاهای دیدنی گرمسار-7FouGAvKr9

منطقه گردشگری رامه

منطقه گردشگری رامه یا همان روستای رامه در شمال شرقی شهر گرمسار و شمال روستای تاریخی ده نمك واقع گردیده است. به عبارتی این منطقه در فاصله ۵۵ كیلومتری گرمسار و ۳۰ كیلومتری روستای ده نمك قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۰۱ متر می باشد.ابن روستا در تابستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در پایان هفته و در تعطیلات افراد بسیار ی از شهرستان گرمسار و بخش آرادن به آن سفر می كنند.

جاهای دیدنی گرمسار-GZTGAUaJ6N

پارك جنگلی پروفسور كردوانی

پروفسوركردوانی پدر كویر شناسی ایران بود و به خاطر خدمات ارزنده ای كه به كویرها و بیابان های ایران كرد این پارك جنگلی كه در دل كویر احداث شده است به نام او نام گزاری شده است. این پارك با وسعت ۹۰ هكتار قابلیت جذب توریسم و تبدیل به یك منطقه توریستی را دارد و یكی از دیدنی های شهر گرمسار محسوب می شود.

جاهای دیدنی گرمسار-9vzUaEV5Zx

جاده سنگفرش

جاده سنگفرش، جاده‌ای دست ساخته است كه در میان پارك ملی كویر در جنوب گرمسار و حد فاصل كویر مركزی ایران و دریاچه نمك قرار دارد. طول آن ۳۵ و عرض آن پنج كیلومتر است و در مسیر اصفهان به ساری در عهد صفویان ساخته شده است. برای جلوگیری از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناك در فصول بارش و عبور سالم كاروان‌ها از میان كویر این جاده احداث شده است. روی این جاده بقایای دو پل سنگی هنوز مشاهده می‌شود. براساس مطالعات تاریخی، این سنگ‌ها به‌وسیله شتر از كوه‌های سیاهكوه به محل آورده شده است.

جاهای دیدنی گرمسار-uBEKgGRBzU

كارخانه پنبه

كارخانه پنبه در دو طبقه و پلانی مستطیل شكل از خشت و گل ساخته شده است كه برخی آن را با كاروانسرا به‌دلیل معماری‌ ویژه‌اش اشتباه می‌گیرند. این كارخانه در ضلع غربی میدان معلم قرار دارد.

جاهای دیدنی گرمسار-9sVBeDq1Xy

تونل نمكی گرمسار

تونل نمكی گرمسار از زیباترین جاذبه های گردشگری استان سمنان است كه به نوبه خود در منطقه خاورمیانه یكی از منحصر به فرد ترین معادن نمك محسوب می شود. این منطقه به دلیل دارا بودن 40 گنجینه نمك، بیش از نیمی از ذخایر نمكی كشور را تامین می كند. عظمت تونل بسیار چشم نواز و تحیر برانگیز خواهد بود. در داخل تونل، قندیل ها با شكل های گوناگون از سقف تا دیواره ها كشیده شده اند و به تالار با عظمت این جاذبه گردشگری جلوه ای فاخر بخشیده اند.

جاهای دیدنی گرمسار-729aIyfFmg

كویر ریگ جن 

كویر ریگ جن منطقه‌ای ناشناخته كه از آن به‌عنوان مثلث برمودای ایران هم یاد می‌شود. این كویر مخوف به دلایلی همچون وسعت زیاد و و عدم وجود چشمه یا چاه آب هیچگاه مورد علاقه‌ی كاروان‌ها نبوده و همین مورد آن را ترسناك می‌كند، چرا كه ناشناخته‌های زیاد در آن وجود دارد. تلماسه‌های فراوان، باتلاق‌های نمكی، شنزارهای روان، پوشش گیاهی بسیار اندك (تنها در مناطق ریگزار) و نبود حیات آنچنانی از جمله ویژگی‌های این ناحیه از ایران عزیز به‌شمار می‌رود

جاهای دیدنی گرمسار-CGtvtJHxuH

بنه كوه

بنه‌ كوه منطقه‌ای است كه در پنج كیلومتری شمال شهر گرمسار قرار دارد و به دلیل عبور حبله‌رود و آب‌و‌هوای مطبوع به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده است. درختان گوجه‌سبز، انجیر و بوته‌های ریواس درخت‌هایی‌اند كه در منطقه بنه كوه دیده می‌شوند كه علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی آثار تاریخی متعددی مانند قلعه گبری، قلعه استوناوند و ریگ تپه نیز در آن وجود دارد.

جاهای دیدنی گرمسار-2NzEIul1P2

كوه اژدها

كوه اژدها یكی از كوه های جالب با چین خوردگی های عجیب زمین شناسی است كه بر اثر فعل و انفعالات زمین شناسی در طی سالیان دراز بوجود آمده است. این كوه نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگ به شكلی موج وار و درهم تنیده اند كه یك ساختار خاص را پدید آورده اند. این چین ها در تركیب بین سنگ ماسه، شن و سنگ جوش ایجاد شده است. ارتفاع این كوه ۱,۲۶۵ متر است.

جاهای دیدنی گرمسار-9qDjIkdqJW

امام زاده علی اكبر

یكی از معروف ترین امامزاده های گرمسار، امامزاده علی اكبر است . براساس شواهد، قدمت تاریخی آن به حدود هشت‌صد و پنجاه سال قبل می‌رسد. گنبد اصلی این بنا مربوط به دوره ایلخانی بوده و رواق‌های پیوست و هشتی ورودی آن نیز متعلق به دوران قاجار است. بقعه و بارگاه این امامزاده، با نمای آجری ساخته‌شده و در آن هیچ گونه تزیینات كاشی دیده نمی شود. گنبد دو پوششی آن به سبك معماری سنتی و به شكل شش‌ضلعی در قسمت تحتانی و قسمت فوقانی استوانه‌ای بازسازی‌شده است.

جاهای دیدنی گرمسار-N7qk8SRRep

امامزاده سلطان شاه نظر

امامزاده سلطان شاه نظر یكی دیگر از بناهای تاریخی ساخته شده در دوره قاجار است. كه یك ساختمان بی نظیر از نظر معماری دارد. معماری این امامزاده به این شكل كه دارای طاق های جناقی و گنبدی رگ مانند تقریبا مخروطی است.

 جاهای دیدنی گرمسار-fvtF6xLhYx

امامزاده شمس‌ الدین و اسماعیل (ع)

امامزاده شمس‌الدین و اسماعیل (ع) در حوالی سه كیلومتری شمال غربی گرمسار قرار دارد. این بنا از خشت و گل در دوران قاجار احداث شده است و مردمان گرمسار اعتقاد بسیاری به این دو امامزاده دارند. دو آرامگاه دركنار هم قرار دارند و به‌وسیله یك دیوار از هم جدا شده‌اند. هر دو آرامگاه یك گنبد دارد كه سطح داخلی آن‌ها گچ‌كاری شده است. كل بنا بر پایه مربع مستطیل ساخته شده است كه در قسمت شرقی آن رواق و ایوانی وجود دارد كه ورودی به بقاع امامزادگان را ممكن می‌سازد. تكنیك ساخت دو گنبد نیز مانند پلاس مربع مستطیل بوده است.

جاهای دیدنی گرمسار-gju7485m5P

آب‌انبار مسیر امامزاده اسماعیل و شمس‌الدین

آب‌انبار مسیر امامزاده اسماعیل و شمس‌الدین به آب حوض شهرت دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و از آجر ملات ساخته شده است. این آب‌انبار دارای مخزن و بادگیر، پاشیر، پلكان و سردر است. سقف پلكان پاشیر با آجرهایی به فرم حصیری و به‌صورت ضربی ساخته شده است. برخلاف اكثر آب‌انبارهای منطقه، پلان آن بر پایه مربع مستطیل است و مخزن آن فرم چهار گوشی دارد كه یك ستون در وسط آن تعبیه شده و روی ستون بادگیر قرار دارد. تویزه‌هایی از چهار طرف به شكل علامت جمع بر پایه ستون نشسته‌اند و چهار گنبد روی آن‌ها قرار گرفته است و پوشش مخزن را كامل می‌كند.

آب انبار بزرگ

به دلیل خشكی آب و هوای بخش بزرگی از ایران و بارش كم در بیش از شش ماه از سال در اكثر شهرها و روستاهای آن و در نتیجه فصلی بودن آب بسیاری از رودخانه ها و عدم امكان دسترسی به آب، برای تامین آب شیرین در شهرهای مختلف و فصول خشك سال تدابیر مختلفی اندیشیده اند. احداث بند، قنات و آب انبار را می توان از این جمله نام برد. آب انبار كه یكی از دیدنی های شهر گرمسار است نیز در همین دسته از سازه ها قرار می گیرد. آب انبار گرمسار بزرگ ‌ترین آب انبار منطقه است و از بناهای بسیار جالب این شهر محسوب می شود. ساخت آن به دوره قاجار باز می گردد و در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار ساخته شده است.

جاهای دیدنی گرمسار-xF2VnMIvBF